БЕЗ ЛЮБОВІ НІЧОГО Б НЕ БУЛО...

Розпочинаємо серію інтерв’ю з майстрами своєї справи. Зазирнемо за куліси творчих пошуків, розвиток справи від бізнес-ідеї до створення власного бренду. Перша розмова з Вікторією Зубенко.





Вікторія Зубенко відома фешн-редактор, постановниця показів, культуролог, засновниця Кам'янка Мюзік Фест, голова громадської організації «Відповідальне майбутнє», засновниця бренду BЕRVY, людина зі смаком і концептуальним баченням, сміливо вводить пам’ять та етніку у світ модниць, переселяючи частини орнаментів із мозаїк радянських українських автобусних зупинок на… шовкову хустку або шалик.


Мабуть, більшість із тих, хто їздить повз ці зупинки, мозаїки на яких є справжніми пам'ятками українського монументального мистецтва, не розуміє що це, або й просто не звертає уваги. Вікторія розповідає, що «зародок» проекту виник завдяки її захопленню подорожувати Україною. Задля цього жінка придбала автівку й відтоді практично щосуботи з близькими відвідує різноманітні куточки нашої країни. «Перше літо, перша наша поїздка – у Львів, на показ Роксолани Богуцької, і ми їхали дуже довго, – пригадує Вікторія. – Роксолана постійно телефонувала і запитувала де ми, а ми зупинялися декілька разів, доки не сфотографували всі зупинки. Але я тоді не розуміла, навіщо це роблю, складала знімки і складала. Назвала папку «Зупинки», вона пролежала в мене сім років. Я думала, що, можливо, колись зроблю такий каталог і просто представлю додаток до якогось журналу…»

Подальшим поштовхом став проект Дани Павличко, зокрема видання «Декомунізація: Українська радянська мозаїка» (Decommunized: Ukrainian Soviet Mosaics). «Коли я ще гортала цю книжку, в мене вже все тремтіло, позаяк я ще десять років тому носилася з цим проектом, і ніхто не звернув уваги, я просто билася об стінку…» – ділиться досвідом і спогадами мисткиня.

Пошук правильного втілення ідеї тривав. «І раптом приходить одна моя подруга, якій я пошила українську плахту, але не з вишивкою, а саме з принтом такої мозаїки. І вона каже: «Віка, ти не можеш собі уявити, я її одягаю, і в мене таке враження, що я вдягаю на себе оберіг». І все, тут мене «понесло». Я зрозуміла, що я роблю. До речі, одне зі значень слова «бандана» – захист. Тож я вирішила робити хустки, адже це – потрібна річ». Бо фактично будь-який український візерунок, навіть не обов'язково сакральний, містить у своїй символіці оберіг. Навіть квітковий візерунок складається або як сварга, або як хрест, або як меандр. Вони справді всі ніби «закодовані», вважає Вікторія.


Важливий бік справи – зберегти увічнену на зупинкових мозаїках історію. Адже оздобленням цих об'єктів за радянських часів займалися художні комбінати, які могли залучати справжніх «зірок». Скажімо, у Львівській області такі замовлення вигравали Володимир Патик, Микола Андрущенко, Богдан Сорока... «Навіть Алла Горська робила ескіз» – розповідає Вікторія Зубенко. Але тим часом, допоки такі проєкти «нікому не цікаві», руйнуються як самі зупинки, так і будь-яка пам'ять та інформація про них.




Місія проєкту: зберегти і відтворити унікальні мистецькі твори в об'єктах моди та стилю. Розповісти мовою сучасного fashion про крихку та часто непомітну красу, яка несе в собі потужну енергетику і яку втрачаємо щодня. Переосмислити та зробити її видимою, а відтак – зберегти.


«Мозаїка автобусних зупинок – унікальне мистецьке явище, яке давало можливість проявити творчу свободу, протистояти ідеологічній цензурі. Це був своєрідний радянський стріт-арт», – описує мистецьке явище Олена Бистрова, професор Дрогобицького державного педагогічного університету ім. І. Франка.

Більш ніде, крім території колишнього СРСР, не здогадалися перетворювати цю суто функціональну річ у витвір архітектурного мистецтва. Вийшов справжній окремий жанр – «мистецтво автобусної зупинки»!

Митці-монументалісти зробили із звичайних зупинок витвори архітектурного мистецтва, часто наївні, але прекрасні і самобутні. Понад 40 років ми користуємося зупинками, малюємо на цих стінах графіті, чіпляємо оголошення, не здогадуючись, що ці зупинки – мистецтво, і мистецтво українське. На зупинках у селах, містечках та на малолюдних дорогах можна зустріти такі символи та образи, які складно уявити тогочасному офіційному радянському мистецтві.

І тут виникають справді майже детективні історії. Скажімо, певна інформація, як і можливість показати знайдене широкій аудиторії, є лише щодо Львівщини. Що ж до інших регіонів, «мозаїчні» зупинки яких встигла відфотографувати мисткиня - Рівненщини, Житомирщини, Вінничини, Полтавщини, – ситуація значно гірша.

«А єдина область, яка взяла і зруйнувала всі зупинки, це – Черкаська. У них залишилася одна мозаїка чи то на зупинці, чи то вже при вході до якогось ресторанчика. І в більшості випадків у сільрадах тих населених пунктів, за якими закріплені ці зупинки, або втрачена документація про авторів зображень, або взагалі немає вже людей, які могли б хоч поділитися певною інформацією. Або немає і самих сільрад». Такий був шлях Вікторії до заснування бренду BERVY.

Довідка

BERVY – це альтернативна лінія українських подарунків, осмислених та естетичних. У кожній речі (хустки, шалі, сумки та домашній декор) – фрагменти мозаїчних панно, нанесених на автобусні зупинки відомими українськими художниками 1960-х років: Володимир Патик, Микола Андрющенко, Алла Горська, Віктор Зарецький, Богдан Сорока, Богдан Сойка та іншими. А також – елементи декоративного живопису та різних технік ужиткового мистецтва України.


«Без любові нічого б не було. Якби не було любові до цих мозаїк, до цих дивовижно оздоблених зупинок, схованих по далеких селах, то і проекту не було б. Бо саме любов – корінь цієї ідеї, її основна складова».

Вікторія Зубенко


Поділіться з нами, чи є в вашому регіоні такі зупинки? Чи знаєте ви прізвище майстра, автора мозаїки? В якому стані знаходиться панно? Чи вважаєте ви, що цей унікальний масштабний музей під відкритим небом має бути внесений до української культурної спадщини та взяти під захист ЮНЕСКО?

Читай також

comments powered by Disqus