Останнім містом програми міських перетворень «Метамісто» став Краматорськ. Однак задуманий проект тут не вдалося здійснити через відсутність дозволів на обрані місця. У відповідь на це учасники програми, архітектори Formografia, створили в місті художню інтервенцію, яка сигналізує іншим місцям використовувати потенціал міста в тому числі потужну майстерню «Вільної Хати».
Роман Сах архітектор, один з авторів інсталяції |
|
За шість днів перебування в місті ми мали зробити певну фізичну інтервенцію в публічному просторі, яка в перспективі мала б активізувати громаду і спонукати її розвивати ці простори. В нас було все: чудова майстерня «Вільної Хати» в повному розпорядженні, спеціалісти і чимало волонтерських рук. Спільно з місцевими активістами ми обрали декілька локацій з великим нерозкритим потенціалом і тут же оформили це все в ескізи. Ми підключили місцеві пабліки, в яких виклали деякі ескізи з описами ідей. Думки були різні, декому категорично не подобалось втручання, інші вносили поправки, але більшість все ж таки була за те, щоб міняти простори міста. Балансоутримувачі просторів, з якими ми спілкувались, ніби, також були відкриті і бажали щось зробити але чомусь засипали нас відмовами і це було дуже психоделічно коли тобі кажуть. Так, так , так тільки зараз уточнимо одну деталь і після одного дзвінка ми отримуємо відповідь «ні в якому випадку». Тоді ми вирішили зробити інсталяції, без узгодження. |
Інсталяція Sinking Space у вигляді тонучих червоних паралепіпедів символізує важкість бюрократичних процедур для здійснення в місті низових ініціатив. Ці мобільні конструкції також стали яскравими маркерами місць, які мають великий потенціал для трансформації. Інсталяція розкинулась в чотирьох локаціях Краматорська. Для кожного з цих місць було створено окремий ескіз, які разом з медійною компонентою – сторінкою проекту в інтернеті – має провокувати уяву та активності на них.
Локація 1 – Простір біля літака
Місце вже має характеристики публічного простору. Там ходять пішоходи і відбуваються зустрічі людей. Наступним кроком має стати створення можливості затриматися в цьому місці на довше. Для цього можна тут створити сидіння, світло, інтернет. Сам літак може стати предметом стріт-арту. Навколо нього можна збудувати амфітеатр. |
Локація 2 – Центральна площа
Площа є місцем найбільш насиченого трафіку в місті. Освітленість та нові активності можуть зробити місце більш гуманним та привабливим для дітей, що навчаються неподалік. Місце потребує магнітів, яким може стати, наприклад, об’ємний символ міста, поруч з яким можна буде фотографуватися. |
Локація 3 – Закинутий кінотеатр «Ніка»
Східний фасад місця вже використовується як тло для граффіті. Тому його можна було би перетворити на стріт-арт-галерею. А поруч могли б чудово виглядати конструкції для скейтерів та місця для урбаністичних пікніків. Таким міг бути центр для неформальної молоді. |
Локація 4 – Літній театр
Літній театр має розвиватися комплексно разом з наповненням його програми подіями. Навіть при малому фінансуванні об’єкт може бути виведений з аварійного стану. Прикладом для наслідування тут може бути Зелений театр в Одесі. |
Роман Сах архітектор, один з авторів інсталяції |
|
Усе в місті здається працює за налагодженим схемам, що розраховані на підтримання у задовільному стані того що вже є, але ніяк не на прогрес. Наприклад зараз реконструюють парки, на це виділено бюджет, але сама суть реконструкції, відновити парк до початкового вигляду якихось років, ніхто не задається питанням чи відповідає це сьогоденності або майбутнім потребам містян, які трансформації вже відбулися в подібних просторах у світі. |
Матеріал створено в рамках програми «Код Міста». Це довгострокова програма, що відбувається на перетині інтересів людей культури, аналітиків, бізнесів, а також державних діячів, які займаються розвитком міст.