Як створити свою власну стратегію впливової дистрибуції документальних фільмів, щоб люди долучались до кампанії релізу?

Ребекка Ешдаун завжди цікавилась перетином змін в суспільстві і мистецтві. Ребекка – менеджерка кампаній у Together Films і в рамках DOCU/КЛАС вона презентує ключові елементи нетрадиційної дистрибуції, які слід враховувати в усіх стратегіях кампаній з поширення впливових мистецьких форм, що використовуються для уможливлення суспільних змін у контекстах громад і освіти.

Ми заснували компанію на основі розуміння, що потрібна підтримка з дистрибуцією, бо ринок збуту фільмів перетворився докорінним чином і буде продовжувати змінюватись, адже з’явився Netflix і все менше людей ходять в кінотеатри. Отже потрібно підходити творчо до створення своєї дистрибуції, щоб достукатися до своєї аудиторії. Наша компанія не традиційний дистриб’ютор, коли береться готовий фільм і викидається на ринок. Ми дуже тісно співпрацюємо з режисерами для визначення цільових аудиторій, оптимальних стратегій виходу на ці аудиторії, і як поглибити нашу взаємодію з ними. Ми не завжди працюємо напряму з режисерами, але також з великими брендами, які мають організації, що турбуються захистом екології чи істотних питань в регіонах. Також ми співпрацюємо з фестивалями, яким потрібні партнери на місцях.  

Як же створити свою власну стратегію впливової дистрибуції документальних фільмів, щоб люди долучались до кампанії релізу?

Є план з 12 пунктів, які ми маємо врахувати при розробці кожної стратегії для будь якого проекту, з яким ми працюємо. Мета нашої роботи, щоб узгодити зміни, які ви прагнете поширити в громаді, з комерційним успіхом. Це наша спеціалізація. Якщо ви режисер, стратегія може трохи знервувати, бо від цього віє якимось бізнесом, корпораціями. Але розробка стратегії може бути веселою справою, може бути класною і створеною для того, щоб досягти конкретних цілей.

Три основні елементи для впливової стратегії дистрибуції фільмів: 

Охоплення – хто має подивитись ваш фільм, до кого ви хочете достукатись.

Реакція – відгук на ваш фільм, виражений у певній активності або зміні поведінки.

Прибутки – чи потрібні вам гроші, які у вас цільові показники по доходам.

Раджу, щоб ви зібрались всім вашим творчим колективом і узгодили ці три основні принципи, бо іноді продюсер хоче чогось одного, а режисер чогось іншого, і важливо, щоб ви працювали на досягнення однієї і тієї самої цілі.  

Основи визначення змістовного контексту 

Номер один для будь якого проекту, щоб творчий колектив подумав про контекст. Про що ваш фільм? Яка проблематика? Якщо ви працюєте над фільмом до 5 років, або навіть і довше, ви настільки можете заглибитися в проект, що виявляється, що фільм вже дуже сильно відрізняється від початкового задуму. Подивіться ваш фінальний фільм і запишіть коротко про суть вашого фільму, дуже конкретно, 2-3 слова. Тоді дайте подивитись людині, що не працювала над фільмом, і попросіть її також залишити 2-3 слова про фільм.      

Постановка мети впливу кампанії

Другим кроком потрібно визначити цілі вашого впливу, що ви хочете, щоб змінилось. І тут треба конкретизувати цю ціль, залежно від контексту, де виходить фільм. Якщо у вас виходить в різних державах фільм, вам потрібно дослідити і зрозуміти, як люди сприймають певну проблематику в різних країнах. Цілі вашого впливу мають бути дуже конкретні. Ми всі хочемо змінити світ, але яку конкретну ділянку ви хочете змінити, як і чому?    

Аналіз аудиторії

Наступне, подумайте про свою цільову аудиторію. Вибачте, якщо вас розчарую, але немає універсальних фільмів. Маркетинг фільму проводиться для конкретної цільової аудиторії, особливо, якщо замислитись як соціальні мережі функціонують і цілять в аудиторії у дуже конкретний спосіб. Думайте про конкретну людину, і зробіть собі персону, де вона вчиться і що читає, як буде виглядати цифровий день цієї людини. Це може бути для вас методом визначити на чому зосередити свою увагу, щоб продати свій фільм. Також запам’ятайте 1-9-90, це назва моделі. Лише один відсоток вашої аудиторії побачить ваш фільм. І тому важливо мати стратегію, як ви залучаєте вашу аудиторію до свого фільму. Також майте на увазі, що є ще 9 відсотків, які можливо побачили онлайн ваш трейлер, розшарили його, але цілий фільм ніколи не подивляться. Вони знатимуть, що він існує, вони знатимуть про що цей фільм, вони може в барі з друзями про нього поговорять, але цілий фільм вони не подивляться. А ще є 90 відсотків, це люди, які ніколи не подивляться навіть трейлер, але якщо ви націлитесь на них, і вони будуть знати мету, яку ви хотіли передати, то вони скажуть «ага, так-так, є такий фільм про цю тему», але в них це проходить у фоновому режимі, можливо десь друг перепостив, чи щось подібне. Пам’ятайте про це, коли думаєте про свою аудиторію.    

Управління зв’язками

Коли ми займались розповсюдженням фільму «Зона полювання», ми зробили покази в британських університетах. Ми взяли список усіх університетів, і визначили контактну особу або відділ у цьому університеті, котрі були б зацікавлені показати цей фільм. Ми думали, що це за люди, до яких ми могли би звернутися. Це жіночі товариства, це феміністичні спільноти, організації, клуби, та викладачі, що займаються соціологією, декани. Ми зв’язалися з усіма цими людьми і ми продавали ліцензію на показ фільму. Я думаю, що за допомогою нетеатральної дистрибуції можна зробити проект рентабельним. 

Вибір платформи для поширення

Коли ви думаєте про дистрибуцію фільму, подумайте про часові рамки. Подумайте на яких фестивальних майданчиках ви хочете, щоб ваш фільм засвітився. Як це може вивести фільм на інші платформи, в якому порядку ви плануєте випускати фільм на різних платформах. Якщо ваш фільм вийде на Netflix, і це глобальна аудиторія, і ви ще плануєте випустити фільм в кінотеатрах або не-театрах, я рекомендую робити це до виходу на Netflix. Бо ви можете підготувати публіку до Netflix, у вас може бути півтора року, поки люди почують про фільм, подивляться десь частково на фестивалях. І про ваш фільм будуть знати професіонали, але якщо йдеться про рентабельність, вам потрібно зробити фільм якомога більш відомим перед тим, як фільм вийде онлайн у форматі відео-на-замовлення.

Результати та показники ефективності

Якщо у вас немає стратегії, то термін «основні показники ефективності» можуть вводити в абстракцію. Коли ми говорили про те, що потрібно виписати ціль вашого впливу, потрібно було визначити їх якомога конкретніше: скільки театральних показів, скільки людей повинні побачити ваш фільм з різних цільових груп, з різних географічних регіонів. Не думайте лише про касові збори. Думайте про ті цілі впливу, які поставили. Можливо вам потрібно показати фільм в парламенті? Це конкретна ціль. 1 показ у парламенті, бо вам важливо охопити депутатів.

Автор
Міжнародний фестиваль документального кіно про права людини

Як за чотири дні в дорозі відмовитися від шаблону про мистецтво в публічному просторі

Вкладаючи кошти в культурний проект, який репрезентує країну як простір, що народжує зірок світового мистецтва, спонсори інвестують у власний успіх, бо позитивний імідж держави, де існує успішна, цікава всьому світу художня сцена – це найкращій шлях до поліпшення іміджу національного бізнесу на міжнародному ринку.