Дев’ять причин, чому камерні оркестри є моделлю команд нового типу

Продовження історії Елісон Екк, яка переносить гармонію музикантів Kronos Quartetта A Far Cry на взаємодію не-музичних колективів

5. Передбачайте звучання

Музиканти мають слухати один одного і відчувати, як виникає музика їх інструментів і як їх може підтримати решта групи. Проте музиканти бажають не просто слідувати за чиїмось звуком, але також і вести за собою. «75% часу під час виступу ви передбачаєте гру інших, але решту 25% випереджаєте їх» – зазначає учасниця бостонського гурту A Far Cry Сара Дарлінг.

В не-музичній співпраці передбачення – це частина підготовки. Передбачаючи, що хоче сказати ваш співрозмовник, можна випередити його і підготувати власну відповідь. Ця стратегія завжди набагато ефективніша, ніж просте реагування, адже дозволяє зосередитися на тому, як повернути русло музики чи розмови в бажаний вам напрям.

6. Номінуйте першу скрипку

Перед A Far Cry завжди стоїть питання, хто буде першою скрипкою під час виступу, однак ніхто в колективі не може наперед знати, хто з учасників найкраще підійде для виконання твору конкретного композитора в конкретній концертній залі. Проте кожен з музикантів камерних оркестрів знає, що він може пропонувати комусь з колег брати на себе цю лідерську роль.

Загальні завдання в будь-якому робочому колективі є неминучими. Проте замість того, щоб чекати, кому їх довірить робити начальство, або ж доки у когось з ваших колег з’явиться вільний час на них, можна висунути найбільш підготовленого з колег в даний момент для їх виконання.

7. Перевіряйте звучання

Саундчек – дуже вагома складова музичних виступів. Він допомагає зрозуміти чи правильно гурт звучить сьогодні під сценою, в кінці зали чи на балконі. A Far Cry завжди назначають одну людину з колективу, яка відповідає за саундчек під час репетицій.

Корисно мати в команді людину, яка під час ваших зустрічей і подій слідкує за ситуацією і командною взаємодією зі сторони. Такий «саундчек» показує на чому слід концентруватися в даний момент роботи, чи є ви достатньо чесним з партнерами, або як можна надихнути своїх колег у складній ситуації.

8. Слідкуйте за рахунком

Чи знаєте ви зазвичай, чим ваші колеги займаються сьогодні? Зробіть зусилля, щоб дізнатися, як люди навколо вас витрачають свій час. Як хвилини, витрачені на маленькі проекти, складаються у вісім годин? Розуміння зайнятості ваших колег допоможе по новому побудувати творчу співпрацю з ними.

В музиці це називається «слідкувати за рахунком», що є особливо важливим для камерної музики. Усім учасникам музичного гурту без диригента в моменти зміни структури мелодії вкрай важливо розуміти, що роблять інші музиканти. Так кожен музикант знає, що йому потрібно робити: вести за собою, підсилювати звучання інших інструментів, створювати звукову луну абощо.

9. Лідируйте з будь-якого стільця

Парадокс в тому, що під час виступу все регулюється бажанням самовираження у реальному часі, каже Сара Дарлінг. Потрібно бути достатньо натхненним, щоб вести за собою інших і це не завжди виходить. Всі хочуть брати на себе відповідальність, однак не всі здатні на це. Бенджамін Зендер, диригент Бостонського симфонічного оркестру у своїй книзі The Art of Possibility пише, що лідери в оркестрах зустрічаються всюди, а не лише на подіумі. Іншими словами музиканти не є кріпаками диригента і далеко не у всьому йому підкоряються. Перший віолончеліст симфонічного оркестру, наприклад, може підбурювати музикантів своєї секції про більш хитромудре виконання певного пасажу, ніж вказує деригент. Зендер називає таку поведінку «лідерством з будь-якого стільця». Це потужний концепт для молодих професіоналів – не важливо, яке твоє місце, ти можеш бути лідером.

Видання Journal of the Royal Society Interface свого часу проаналізувало погрішності в темпах звучання двох струнних квартетів. В першому з них перша скрипка була безумовним лідером. Вона прислухалася до відхилення в загальному темпі звучання мелодії меншою мірою, ніж інші музиканти прислухалися до неї. В другому квартеті без яскраво вираженої першої скрипки величина відхилення розповсюджувалася рівномірно серед усіх музикантів. Загальне відхилення від теми у музиці цього гурту було меншим.

 ***

Таким чином для гуртів без диригента, таких як Kronos Quartet лідерство – це ще далеко не вся історія. Учасники таких гуртів не лише «лідерами з будь-якого стільця», вони імпровізують, слухають один одного і утворюють мережу залежності. В цьому секрет їх ефективної комунікації.

Згадаймо всі постулати, які від сучасних камерних оркестрів можуть перекочувати в різноманітні сучасні творчі та бізнесові команди:

1. Переставляйте стільці – змінюйте ролі

2. Грайте свою партію – інтерпретуйте свої дії в команді

3. Не порівнюйте з віртуозами – зосередьтесь лише на своїх досягненнях

4. Тратьте свою енергію мудро – вичікуйте момент для втручання в командні дії

5. Передбачайте звучання – дійте на випередження

6. Номінуйте першу скрипку – не наказуйте, висувайте колегам завдання

7. Перевіряйте звучання – назначте спостерігача

8. Слідкуйте за рахунком – знайте, що роблять ваші колеги

9. Лідируйте з будь-якого стільця – імпровізуйте лідерство

99u

Автор
ВЕЛИКА ІДЕЯ — платформа фінансування проектів через Спільнокошт / медіа соціальних інновацій

Системи фінансових показників, які дають ресурс приймати управлінські рішення

Гра «Місто Синергія» сприяє розвитку спільної мови для команди, що підвищує їх адаптивність та винахідливість у спільних діях.