#лібералізація авторського права

 

Андрій Бічук продовжує серію матеріалів про ліцензії Creative Commons. Цього разу мова піде про музику, ліцензовану під даними ліцензіями.

Що означає страшне словосполучення «ліцензована під ліцензіями Creative Commons»?

Означає не більше і не менше, що правовласник – аби занадто не заморочуватись, назвемо його автор – надав можливість принаймні легально завантажувати власні треки, в залежності від типу ліцензії. Тобто автор, не бажає захищати свій твір традиційним авторським правом та забороняти будь-які дії з твором без письмового дозволу та обирає інший спосіб розпорядження правами – використання Creative Commons.

Навіщо це автору? Creative Commons пропонують широкий спектр можливостей для ліцензування своїх творів, публіка отримує можливість легально використовувати музичні твори, а автор таким чином популяризує свої твори, є незалежним від лейблів та агентів.

Creative Commons як альтернатива традиційним способам розповсюдження музики може бути цікава як слухачам, так і музикантам. Ті ліцензії, які дозволяють використовувати контент з комерційною метою, можуть стати в пригоді власникам кафе, барів, ресторанів для формування плей-листів та надання звуку своєму бізнесу, адже музика під ліцензіями Creative Commons є вільною. Необхідність сплачувати роялті відсутня і автори не надають жодній з організацій право збирати винагороди за використання своїх композицій.

image

Українське законодавство містить норму, згідно з якою на 100% легально використовувати музику, програючи її в торговельних площах, барах можна лише по договору з організацією колективного управління майновими правами (організації, які збирають винагороду за використання музики об'єктів інтелектуальної власності).

Звичайно, це абсолютно несправедливо, адже в такому випадку жодна копійка не дійде до автора, та й автор сам надав права на використання і не бажає за це отримувати винагороду. У приватній розмові представник однієї з основних організацій колективного управління заявив, що вони не збирають винагороду за використання музики під Creative Commons та не мають претензій до користувачів, які таку музику використовують.

Розуміючи, що використання музики під вільними публічними ліцензіями формально не є на 100% легальним, я все ж раджу бізнесменам, які звертаються за порадою у цьому питанні, використовувати вільну музику, відстоювати свої права та не боятися претензій від організацій колективного управління, адже останні не є представниками авторів, не уповноважені збирати винагороду за використання музики, ліцензованої під Creative Commons.

Читайте також: Creative Commons: ліберальний інструмент у авторському праві

Для музикантів ліцензування за Creative Commons є альтернативою традиційному способу розповсюдження музики, спосіб уникнення кабальних контрактів із лейблами, збереження за собою всіх прав на музику, та використання усіх можливостей вільного обміну, про які мова піде далі.         

Говорячи про музику, ліцензовану під Creative Commons не можна не згадати про Jamendo – найбільший ресурс із вільною музикою. Заходячи на сайт, користувач бачить малюнок, який класно відображає сутність ресурсу.

image

Платформа дозволяє слухати чужу та завантажувати власну музику, отримати права для комерційного використання музики.

Коли музикант із Люксембургу Sylvain Zimmer зрозумів, що нормального легального шляху для онлайн-обміну музикою із друзями не існує, він вирішив створити його. З 2004 року Jamendo – унікальна платформа, що дозволяє музикантам поширювати свою музику під ліцензіями Creative Commons.

Компанія використовує freemium модель, та надає користувачам можливість користуватися сервісом та завантажувати музику безкоштовно. Також Jamendo продає комерційні ліцензії на використання музики зі свого каталогу, та розподіляє прибуток із музикантами за схемою 50/50.

image

Сьогодні Jamendo – це 483 тис. треків, 2.6 млрд. прослуховувань, 414.8 млн завантажень. Щодня музиканти завантажують сотні нових композицій. Компанія продала більше 15 тис. комерційних ліцензій. Серед клієнтів можна виділити McDonald's, Burger King, Zara, H&M, Subway.

Jamendo є не лише майданчиком для розповсюдження вільної музики, а також успішним комерційним проектом, надаючи альтернативу користувачам ліцензій – барам, готелям, ресторанам, а також є джерелом отримання прибутку для авторів.

Музикант-інструменталіст з Барселони Roger Subirana Mata приєднався до Jamendo у 2008 році, відтоді його треки прослухали більше 600 тисяч разів, більше 300 разів були продані ліцензії на його треки для комерційного використання.

«Це може здатися дивним, однак під ліцензіями Creative Commons моя музика стала більш затребуваною та комерційно успішною, ніж коли вона ліцензувалась традиційно» – каже музикант.

Співзасновник Jamendo П’єр Жерар каже, що хоче, щоб музиканти знали про Creative Commons, Jamendo та ідею вільної музики як про реальний альтернативний та прибутковий спосіб розповсюдження музики.

45 тисяч музикантів з усього світу об'єднались у онлайн-спільноту CC Mixter для співпраці та створення нових треків. Музиканти викладають свою музику, окремі семпли для того, аби інші змінювали її, створюючи ремікси, іншу, нову музику. Звичайно, музика на сайті ліцензується під ліцензіями Creative Commons, відтак, створюючи мікси, ви не порушуєте нічиїх прав.

DJ Vadim – британський діджей родом із Санкт-Петербургу, який співпрацював із Stevie Wonder, The Roots, Prince, Public Enemy, шукаючи нового натхнення, завантажив свої твори, ліцензовані під Creative Commons на CC Mixter.

Три тисячі користувачів завантажили його треки, створивши більше 500 нових міксів. Так, створюючи нові продукти та додаючи свої емоції та переживання до музики, написаної іншими, люди спілкуються та продукують контент, народження якого не можливе у закритих рамках традиційного копірайту.

 Приємно, що на ресурсах із вільною музикою можна відшукати і українських виконавців

Для мене дивиною стало знайти на Jamendo треки ніжних та потужних Сестер Тельнюк, однак їх музика збирає «лайки» та коментарі слухачів із усього світу.

Bleed – джент-метал команда з Києва, завантаживши треки на Jamendo отримала схвальні відгуки та очолила тижневий рейтинг у важкому напрямку.

Окрім продуктів EMI, Sony Music, Universal у Світі є мільйони композицій, що доступні для скачування та легального використання, відкривайте їх для себе для близьких, творіть і отримуйте задоволення, будучи частиною вільного світу!

Зрозумілі поради, завдяки яким бізнес зможе вийти на краудфандинг, а значить залучити ресурси, підвищити впізнаваність свого бренду та зростити спроможність команди.

Ті методики, за якими вчать дітей сьогодні, не мають жодних перспектив у майбутньому. Проблема з гуманітарними науками впливає на відсутність соціального інженерингу. Ми не розуміємо, ким ми є. Тому ці блукання переростають у намагання повернутися до архаїки.